رضا سلطان زاده
مدیر مسئول
هفته نامه آینه یزد
معمولاً هنگامی كه روزی را به كاری، صنفی یا گروهی اختصاص میدهند، مقصود و منظوری دارند و در آن روز به كنكاش مینشینند و كارشناسان فن بررسی میكنند كه طی سال گذشته در مسیر این مقصود و منظور چه كارهایی شده چه گامهای موثری برداشته شده است. چه دشواری هایی در راه رسیدن به هدف بوده و در رفع آن تا چه حد كوشیدهاند ؟ آنگاه با توجه به بررسی دقیق و نتیجه گیری روشن رویدادهای گذشته میاندیشند كه چگونه كاستیها را برطرف سازند كجرویها را جبران كنند، موانع را از مسیر راه دور نمایند و با طرح و برنامه علمی و هماهنگ با پیشرفتهای دنیای مدرن و صنعتی راهكارهای جدیدی نشان داده و شیوههای درست و منطقی برای كاربرد این راهكارها ارائه دهند و در صورت نیاز به صورت هزینه نسبت به تامین بودجه آن از مواضع قانونی اقدام جدی به عمل آورند و در طی سال آینده نیز اجرای برنامههای تصویب شده را زیر نظر داشته باشند و ضمن اصلاح برخی از نادرستیها طرحهای جدیدی برای سال آینده در نظر بگیرند و بدینگونه میتوان در روزی كه به اجرای هدفی اختصاص دادهاند به جشن و پایكوبی بپردازند و از اینكه یك سال در بهبود و رفع مشكلات كار كوشیده اند، داد سخن بدهند و در فضای باز وآزاد به پیروان و دوستداران آن روز اجازه دهند تا انتقادهای سازنده و ایرادهای به جای خود را بیان كنند و مسئولین و كارشناسان، آن گفتههای ارزشمند را مد نظر قرار دهند و بدان توجه خاص مبذول دارند.
بارها از خود پرسیده ایم كه كدام یك از این نكات در روز معلم رعایت میشود و درتمام سال چه ارزیابی از كار، مشكلات و مسائل مختلف معلم به عمل میآید؟
در كجا و در چه موقعیتی معلم مورد توجه قرار میگیرد؟
نحوه انتخاب معلمان نمونه و به گفتهای شایسته را به زمان دیگر وامی گذاریم كه هم در مورد شیوه انتخاب آن بحث داریم و هم روش قدر دانی از او را نمیپسندیم.
راستی تاكنون اندیشیده ایم كه باید در تمام سال تحصیلی به یاد معلم بود.
آیا همه مقامات مسئول اداری در مورد مسائل مادی معلم و چگونگی گذران زندگی او به جد سخن میگویند و كاری در خور انجام میدهند؟
آیا معلم ابزاری است كه برای گردش كارخانه آموزش و پرورش به كار گرفته شده است و همگی وظیفه دارند با حضور به موقع دركلاسهای درس فعالیت این دستگاه را منظم و مرتب جلوگر سازند؟
آبا به كیفیت محصول آن هم توجه میشود؟ چرا بعضی از مراكز غیردولتی كه دقت بیشتری در امر آموزش فرزندان مردم دارند مورد اقبال هستند. اصولاً ایجاد آموزشگاهها و جدا كردن دانش آموزان تحت عناوین گوناگون و تبعیضهای به وجود آمده در مسائل آموزشی اثرات نامطلوب بر جای نگذاشته است؟
راستی عدهای از مسئولین آموزش و پرورش درهفته معلم و یا روز معلم جز برخی كارهای نمایشی و برگزاری مراسم سفارشی و احیاناً دادن چند سكه و لوح تقدیر به افراد، سخنرانیهای نه چنان ثمر بخش دیگر چه هدف ارزشمندی را دنبال میكنند؟
در هفته معلم چه اقداماتی در رفع مشكلات مادی و معنوی معلمان عموماً انجام میگیرد یا چه گزارش منطقی قابل ارائه در این زمینه عرضه میگردد؟
آیا شایسته است تا هفته معلم با شعارهای گوناگون و سخنرانیهای رنگین در جای جای میهن اسلامی برگزار گردد و باز چرخ آموزش و پرورش به همان روال سابق به حركت درآید؟
آیا معلم در جامعه از حرمت كافی برخوردار است، در مجالس و محافل مختلف به عنوان بهتر است بگوییم یك معلم كم درآمد، همانند یك حقوق بگیر آنهم در سطح پایین مورد بی مهری قرار نمیگیرد؟
در محیط زندگی خصوصیش نیز با ناراحتی هاو سختیهای هزینه درمان، هزینه تحصیل فرزندانش، خانه، وسیله رفت و آمد و غیره رو به رو نیست؟
افزایش مبلغ ناچیز به حقوق وی در هر سال نیز با بالا رفتن هزینهها و به طور كلی تورم روزافزون دردی از دردهای او را درمان نمیكند. از دوران بازنشستگی یا هنگام بیماری معلم و تهیه سر پناه و سرو سامان دادن فرزندانش بهتراست چیزی نگوییم. اینها و نكات دیگر مشكل معلم است كه باید به وسیله متصدیان امر به ویژه مسئولین آموزش و پرورش هر استان مورد توجه قرار گیرد و با اصرار و ابرام از مقامات بخواهند كه در اینباره چارهای بیاندیشند و ترتیبی اتخاذ گردد تا سال به سال مشكلات معلم از سال قبل كمتر گردد و تا كاملاً دیر نشده از ظاهر به باطن روی آورند و این جامعه سازان فردا را خشنود سازند تا فرزندانی دانا، برومند و افتخار آفرین به آینده تحویل دهند و گرنه مصاحبه ها، سخنرانیها و یا در مواقعی ظاهر سازیها سالی یك بار به دیدار بعضی از معلمان رفتن و نقٌل و نبات بر سر و روی او ریختن و یا گل به دست او دادن تنها دوای درد نیست ومعلم اعم از شاغل و بازنشسته همچنان در غربت تنهایی خود به فكر گذران زندگی سخت خویش است نه آن طوركه شایسته است پرورش ذهن جوانان، نگاه به اهمیت و ارزشی كه اسلام برای شغل مقدس معلمی قائل شده و بررسی وضع معلم در كشورهای صنعتی و پیشرفته میتواند راهگشای برخی از مسائل باشد. امیداست شورای برگزاری مراسم روز معلم در هر منطقه باشنیدن نظرات و پیشنهادهای معلمان و انعكاس آن به مقامات ذی ربط باعث شود تا توجه و عنایتی بیشتر از گذشته به این صنف فرهیخته و فداكار و تلاشگر مبذول گردد.
در پایان لازم است از كلیه مسئولانی كه در سمتهای مختلف در دولت و مجلس در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاكنون برای بهبود زندگی معلمان و یا رسیدگی به امور اداری و آموزشی این گروه تلاشهای ارزنده و اقدامات سودمندی به عمل آوردهاند تشكر و سپاسگزاری گردد.
یزدفردا
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
چهارشنبه 19,فوریه,2025